Brummer & Partners Brummer & Partners
2014-10-10

Brummer Multi-Strategy löser in sina andelar i Archipel

Brummer Multi-Strategy (BMS) har beslutat att lösa in sina andelar i Archipel. Bakgrunden till beslutet är att fonden under de senaste åren inte har levt upp till förväntningarna.

– Åren 2008 till 2009, under och efter finanskrisen, gav Archipel värdefulla bidrag till BMS i en turbulent omvärld. De senaste åren har fonden dock inte levt upp till förväntningarna och vi bedömer att Archipel saknar en långsiktig förmåga att bidra till BMS. Eftersom vårt uppdrag är att ständigt förbättra BMS har vi beslutat att lösa in våra andelar, säger BMS förvaltare Klaus Jäntti i en kommentar.

Archipels genomsnittliga årsavkastning sedan fondens start har varit 2,2 procent[1]. BMS allokering till Archipel har de senaste två åren varit underviktad i förhållande till normvikten[2]. Archipel har sedan BMS initiala investering i november 2008 gett ett negativt marginalbidrag på i genomsnitt -0,4 procentenheter per år[3].

BMS inlösen kommer att ske per den 31 oktober 2014.

Vid investerarfrågor, vänligen kontakta Investor Relations på +46 8 566 214 80.
Vid pressfrågor, vänligen kontakta Jacob Lannerö på +46 761-11 14 86, media@brummer.se


1. 1 januari 2007 – 30 september 2014
2. För mer information om BMS förvaltning, allokering och normvikt, se BMS halvårsrapport 2014
3. Till och med 30 september 2014

 

Vi använder cookies för att optimera din användarupplevelse och för att ge dig relevant information och marknadsföring. Du väljer själv vilka cookies du vill acceptera förutom när det kommer till så kallade nödvändiga cookies som behövs för att hemsidan ska fungera. När du klickar på "Jag samtycker" godkänner du användningen av cookies på denna webbplats.  För att ändra vilka cookies som används klickar du på "Inställningar".

Läs mer om cookies

Du väljer själv vilka cookies du vill acceptera förutom när det kommer till så kallade nödvändiga cookies som behövs för att hemsidan ska fungera. Du kan när som helst ändra inställningar igen.

Läs mer om cookies

  • Nödvändiga cookies
  • Tredjepartscookies prestanda och funktion
  • Cookies marknadsföring
JAG SAMTYCKER