Fasta ramverk och mycket kärlek – ett framgångsrecept
Sofi Franzén och Kristoffer Schjött-Quist, grundare Eventyr
2019-11-05

Fasta ramverk och mycket kärlek – ett framgångsrecept

Hur byggs en kultur som inte bara får medarbetarna att trivas, utan även stärker kundrelationerna? För Sofi Franzén och Kristoffer Schjött-Quist, grundare av event- och kommunikationsbyrån Eventyr, är svaret enkelt: Tydlighet, transparens och kärlek.

Entreprenörerna Sofi Franzén och Kristoffer Schjött-Quist driver sedan snart tjugofem år tillbaka event- och kommunikationsbyrån Eventyr. Sedan start har de följt marknadens svängningar; glada tider under högkonjunkturer och minskade budgetar under den spruckna IT-bubblan. De har lärt därefter, både som bolag och individer. Tiden och erfarenheterna har lett dem fram till där de är idag – ett välmående företag med prisbelönt ledarskap, men också en kultur där medarbetarnas hälsa omsorgsfullt tas om hand.

Nu för tiden är ett event så mycket mer än det klassiska frukostseminariet, eller kickoffen, berättar de. Många företag ser ett löpande arbete med event som ett sätt att både inleda och förstärka sina kundrelationer.

– Vi jobbar på helårsbasis med många av våra kunder. De återkommande eventen är stor del av deras kommunikation, totalt sett. Generellt ser vi hur allt fler företag inser vikten av att träffas, men även att de vill nyttja tiden till rätt saker. Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord – ett välplanerat event kan fungera lite likadant. Inget bygger relationer lika bra som ett riktigt minnesvärt event, säger Sofi. 

"Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord – ett välplanerat event kan fungera lite likadant. Inget bygger relationer lika bra som ett riktigt minnesvärt event."

Ledarskapet bakom priset för Årets vd

Att som företag alltid ge allt till kunderna kräver sina medarbetare. Kristoffer och Sofi berättar om vikten av att skapa en arbetsplats där alla har rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. 

– Struktur är viktigt, transparens likaså. Man måste ha kul längs vägen, men jag tror inte på att driva ett lattjolajban-bolag utan ramverk. För att möjliggöra en fri känsla på jobbet får man inte missa att kommunicera vikten av det egna ansvaret, säger Sofi.

Det är en strategi som givit frukt. I fjol utnämndes Sofi till Årets vd – ett mäktigt och eftertraktat epitet. På frågan om varför hon tror att juryn valde henne berättar hon ödmjukt om drivkraften: att se andra växa, men också att skapa en kultur där feedback uppmuntras.

– Forskaren Simon Elvnäs på KTH har undersökt vad medarbetare vill ha från sin chef. Feedback kom högst upp på önskelistan. När han analyserade chefernas beteende upptäckte han att de bara la tre procent av sin tid på att ge återkoppling. Genom att ta tag i den frågan kan man bli en bättre ledare, säger Sofi.

Ledarskapet är något som hon länge har jobbat aktivt med.

– Jag var nog inte alls en så bra chef tidigare. Det är en tuff bransch att verka inom. Den är intensiv - det är lätt att haka på det. Jag vill inte att folk bränner ut sig och tar ett ansvar för det idag. Vi har byggt vår verksamhet utifrån medarbetarnas välmående och jobbar löpande med att hjälpa dem att må bra, utvecklas och samtidigt hinna med sina liv utanför jobbet. Det är klart att någon jobbar över ibland, men det ska vara något man som chef tar upp en dialog om – inte uppmuntrar, säger hon.

 

"Man måste ha kul längs vägen, men jag tror inte på att driva ett lattjolajban-bolag utan ramverk. För att möjliggöra en fri känsla på jobbet får man inte missa att kommunicera vikten av det egna ansvaret."

Vikten av att älska sina kunder

De båda är flitigt anlitade föreläsare. Sofi talar ofta om ledarskap och Kristoffer om affärsrelationer. Kristoffers senaste föreläsning bygger på ett koncept, eller filosofi, som han kallar för The power of we love

– Mitt budskap är ett sorts upprop, en uppmaning om att engagera sig mer i människorna bakom titeln. Det finns ett enormt värde i att få kunder och kollegor att känna sig omtyckta. För oss är det lätt, vi har alltid älskat våra kunder och medarbetare, men många kan behöva jobba på relationerna. Inte minst inom pensionssektorn glömmer aktörerna ibland bort att alla på företaget gör skillnad genom sitt bemötande, förklarar Kristoffer.  

Hur kan pensionsbranschens försäljningsprocesser dra lärdom av detta?

– Först och främst måste du lära känna dina kunder. För att bygga en långsiktig relation måste du visa dem att du gillar dem – hur ska annars förtroende kunna byggas? Det funkar inte om allt du verkar tänka på är din egen provision. De kommer att märka det.

Sofi instämmer: 

– Det måste vara genuint. Inte minst inom förtroendebranscher där långa avtal och hög konkurrens gör att man måste utmärka sig som leverantör. Då vinner en ärlig approach alla dagar i veckan. 

Kristoffer berättar om hur kärleksmanifestationen även är en del av Eventyrs interna kulturarbete.

– Vi jobbar dagligen på vår kultur – det har givit frukt. Idag är den så tydlig att kandidater hör av sig och säger “Hej, jag skulle passa in hos er!”. Det är ett drömscenario för oss; det visar dessutom att personen är någon som förstått The power of we love. Genom att visa oss sitt genuina intresse väcks vårt, avslutar han.

Så kan Sofi och Kristoffers ledarskap och filosofi influera din tjänstepensionsupphandling

1. Transparens och tydlighet bör stå i fokus för kommunikationen; i kontakt med leverantörer likväl som internt. Med en omsorgsfullt uttalad strategi för pensionsförmånen läggs grunden till långsiktiga relationer och engagerade medarbetare.

2. Se till helheten och det egna ansvaret. Tjänstepension är del av en betydligt större helhet – allmän pension, privat sparande och inte minst övriga anställningsförmåner. För att tjänstepensionen specifikt ska upplevas som värdeskapande bör den utgå ifrån medarbetarnas behov och, inom ramen för detta, också kunna anpassas individuellt. För att möjliggöra förutsättningar till kloka val krävs ansvarstagande från både arbetsgivare och medarbetare. Precis som med andra större inköp du gör som privatperson, som påverkar din ekonomi, behöver du lägga ned lite tid på att läsa på och jämföra. Med basala kunskaper kring avgifter, avkastning och risk kommer du långt. Börja på www.minpension.se.

3. När du som arbetsgivare har säkerställt de rationella ramarna – ge utrymme även för de mjuka värdena. Först när medarbetarna känner trygghet kan de börja utforska möjligheterna inom förmånspaketet. Med tydliga ramar och säkerhetsnät, som en bra tjänstepensionslösning innebär, uppskattar många möjligheten att påverka och ta ägandet över sitt liv. Det handlar om alltifrån att välja hållbara förvaltningsalternativ, till att känna förtroende för leverantörens genuina värderingar, till att ha mandatet att byta pensionsbolag om preferenserna eller omvärlden förändras. 

Vi har placerat cookies på denna webbplats. Cookies används för att optimera din användarupplevelse och för att tillhandahålla dig med relevant marknadsföring. Genom fortsatt användning av denna webbplats samtycker du till användningen av cookies. Klicka här för mer information.

JAG SAMTYCKER