I huvudet på Anna-Lena Wretman, vd för Swish
Anna-Lena Wretman, vd för Swish
2020-01-14

I huvudet på Anna-Lena Wretman, vd för Swish

Anna-Lena Wretman om att leda en decentraliserad organisation, värdet i en väldisponerad tjänstepensionslösning och de kommande, globala stegen för Swish.

Nästan alla svenskar använder Swish. Ja – åtminstone åttio procent av befolkningen, enligt de senaste siffrorna. Fram tills nu har swishandet till största del skett mellan privatpersoner, men flitiga användare finns även att hitta inom områden som handel på nätet, välgörenhet, sportklubbar, torghandel, biljetter och småföretag. 

I takt med att vi alla influeras av den pågående digitaliseringen av samhällets funktioner skapas nya behov i vår vardag. Idag söker vi, eller kanske till och med förväntar oss, smidiga och användarvänliga processer när vi ska genomföra ett köp. Vad innebär det för GetSwish, företaget bakom Swish? 

– Efterfrågan på att kunna betala med Swish i butik, både online och i fysiska affärer, i lokaltrafiken eller på restaurang ökar kopiöst. Det tryck som konsumenterna sätter på handlarna leder till att fler och fler överväger och planerar att erbjuda Swish som betalsätt. Något som både vi och bankerna, som ju är de som erbjuder Swish, tydligt känner av, berättar Anna-Lena Wretman, vd.

2018 ökade antalet Swish-betalningar till företag med 280 procent. Under 2019 har siffran stigit med ytterligare drygt 100 procent. Bolaget, som började som ett bankgemensamt projekt, ägs fortfarande till fullo av Sveriges sex största banker. När Anna-Lena Wretman satte sig vid rodret 2016 var uppdraget att bygga en snabbfotad, senior och kund- och marknadsdriven verksamhet.

– Till stor del handlar det om att följa den moderna människans behov, med stort fokus på enkla, säkra och snabba tjänster. I takt med att användandet av kontanter minskar är det sunt att det finns ett alternativ till kortbetalningar, säger hon. 

Att jobba under press

Med hög tillväxt och användning kommer ansvar. I takt med att bolaget växer blir allt fler beroende av att tjänsten fungerar, både privatpersoner och affärsverksamheter. Det ställs höga krav på Swish; i de – relativt få – fall då något brister låter sig rubrikerna inte vänta. Vad innebär det för organisationen?

– Det krävs en senioritet, medvetenhet och can do-mentalitet för att kunna lösa prekära situationer. Alla medarbetare är handplockade för att fungera som nyckelpersoner på sitt område. Utöver det arbetar vi med större expertteam på leverantörssidan. Även om var och en är oerhört skarp och driven krävs ett samspel, en stark teamkänsla, för att klara av att leverera under press. Det är där företagskulturen och rutinerna för att behålla allas motivation kommer in.

För att kontinuerligt stötta och stärka medarbetarna arbetar de med ett flertal verktyg, som hjälper dem att våga ta tag i proppar, som Anna-Lena säger, att samarbeta och kommunicera bättre. Det för tankarna till Silicon Valley:

– Varje fredag samlas vi och gör en GUBA – det står för good, ugly, bad and awesome. Vi gör helt enkelt en reflektionsövning och sätter upp post it-lappar och resonerar kring utmaningar och möjligheter. Det är ett sätt att värna om varandra, att lösa problem ihop. Vår organisation och vårt uppdrag kräver transparens. Varannan fredag går jag också i stora drag igenom vad jag rapporterar till styrelsen. Jag vill att alla ska involveras, på riktigt. 

Det holokratiska synsättet

Hon berättar engagerat om det totala värdet av all kunskap som medarbetarna tagit med sig in i arbetet med Swish. De har hellre lite färre, men väldigt duktiga personer ombord. Det ger utrymme för agila arbetsmetoder, förklarar Anna-Lena. 

– Medarbetarnas kunskapsnivå, multikompetenser och dedikation möjliggör att vi kan agera snabbt och effektivt. Vi kan naturligtvis inte göra allt vi vill, vi måste gå i takt med världen. Det finns så många tekniska lösningar vi skulle kunna erbjuda men som behovet helt enkelt inte har mognat för än. Samtidigt måste vi hela tiden komma ikapp marknadens bild av Swish, även om det låter motsägelsefullt. Det handlar om att ett behov plötsligt finns där, som vi behöver fylla. Våra förutsättningar ändras och marknaden rör sig snabbt just nu. 

Hur är du som chef?

– I sin allra mest absoluta form går min roll ut på att driva delaktighet och engagemang mot uppsatta mål. Det finns en teori jag vurmar för: holokrati, eller decentraliserat ledarskap. Förenklat innebär det att gruppen tar ansvar tillsammans – holokrati är motsatsen till hierarki. När alla känner sig som en del av helheten förstår de densamma. Jag tror att det är helt avgörande för att kunna växa så fort. På ett mer personligt plan är jag övertygad om att man måste älska människor för att nå resultat. Jag utgår ifrån att alla jag möter är briljanta och vill göra ett bra jobb.

"Personer som söker sig till starka varumärken kräver schyssta anställningsvillkor, med rätta. De drivs inte av att få tjänstebilar, men behöver känna sig omhändertagna."

Ett starkt varumärke – och förmånspaket

När det internationella marknadsundersökningsbolaget Yougov i somras tog fram sin årliga undersökning gällande vilka varumärken som är starkast i världen hamnade Swish på plats tre i Sverige, efter IKEA och ICA. Sedan förra året har man sprungit om Volvo. Yougov presenterade även nyligen det varumärke svenskarna helst vill rekommendera, där Swish tog hem en solklar förstaplats för tredje året i rad. En anekdot är att en Swish-användare till och med tatuerat in QR-koden till sitt Swish-konto på handleden.

Det välkända namnet har gjort rekryteringsprocesserna relativt lätta, berättar Anna-Lena. Det innebär inte att förmånspaketen fallit mellan stolarna. 

– Personer som söker sig till starka varumärken kräver schyssta anställningsvillkor, med rätta. De drivs inte av att få tjänstebilar, men behöver känna sig omhändertagna. 

Anna-Lenas ledarstil och filosofi kring kunskapsdelande och ägandeskap löper som en tråd genom bolaget, så även inom förmånspaketet.

– Försäkringar är essentiella, inte minst tjänstepensionsförsäkringen. För mig är rådgivningen viktig. Så fort man anställs här ska man kunna få hjälp med sina frågor kring pension och framtid. Vi erbjuder även löneväxling. Man ska känna att man kan rå över sin framtid, att man kan påverka, säger Anna-Lena och fortsätter:

– Utöver det är sjukvårdsförsäkringen en vital del av vårt förmånspaket. Som litet bolag måste vi snabbt kunna komma i vård när det behövs. Friskvårdsbidrag är en självklarhet, men vi använder även en tredje part för hälsokontroller och coachning inom hälsoperspektiv. Tillsammans med en konkurrenskraftig lön bygger förmånerna upp vad jag ser som ett sorts nolläge, en hygienfaktor, i dagens arbetsliv.

GetSwish arbetar löpande med kompetensutveckling. 

– Genom att ta del av vad som händer runt omkring oss växer vi inte bara som personer – det genererar nya idéer. Vi kan inte bara kreera här på kontoret. Därför uppmuntras våra medarbetare till att besöka konferenser, ta del av samhällsdebatten och nätverka. Vi gör mycket tillsammans också och lär av och peppar varandra. Just nu har vi lite dille på motion, vi funderar på att åka Vasaloppet. Vi har även kontinuerliga studiecirklar, dit vi själva delar med oss eller bjuder in talare. Ämnet för dagen kan vara allt från bioodling till cyber security!

Nästa steg - världen

Så, vad är nästa steg för Swish? Anna-Lena understryker tjänstens marknadsdrivna utveckling. Det är mycket kvar att göra i Sverige för att möta marknadens behov, särskilt med att kunna swisha oavsett vart jag handlar men också allt runt om kring betalningen såsom kvitton. Men Europa är också intressant. 

– Vi såg behovet av att kunna swisha utomlands; därför arbetar vi nu aktivt med att möjliggöra det. Det kan handla om att du vill swisha en kompis i ett annat land, som har en motsvarande tjänst i sin mobil. Det kan även innebära att du använder Swish för att betala din espresso på en uteservering i Rom, eller att du handlar från en utländsk e-handel med Swish. 

De globala samarbetsmöjligheterna skulle ge många vinster till användarna. Samtidigt saknas idag den sorts regelverk och standard som bankernas internationella korttjänster sedan länge samlats kring. För att uppnå ett större, gemensamt ansvarstagande kring hur transaktionerna hanteras bildade Getswish och sex andra mobila betaltjänster nyligen intresseorganisationen EMPSA, European Mobile Payment Systems Association. Anna-Lena är vice ordförande.

– Totalt har medlemmarna i EMPSA över 25 miljoner registrerade användare, 350 banker och mer än en miljon anslutna företag. Jag är säker på att interoperabilitet, att system kommunicerar med varandra, kommer att vara en nyckelfråga för världsmedborgare 2020, avslutar Anna-Lena. 

Vi har placerat cookies på denna webbplats. Cookies används för att optimera din användarupplevelse och för att tillhandahålla dig med relevant marknadsföring. Genom fortsatt användning av denna webbplats samtycker du till användningen av cookies. Klicka här för mer information.

JAG SAMTYCKER