Vanliga frågor om våra produkter och verksamhet
Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Hittar du ändå inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Fondhandel
Utbetalningen till ditt konto är beroende på fond och investeringskanal.
Efter handelstillfället görs en värdering av fondandelarna. Tiden för värdering är beroende på fond och tar mellan 5 och 15 bankdagar efter handelstillfället.
Är du direktinvesterad eller investerad via en försäkring så får du din utbetalning direkt till ditt bankkonto när värderingen är klar.
Är du investerad via fonddepå eller ett investeringssparkonto blir likviden tillgänglig på ditt konto när värderingen är klar.
I Onlinetjänsten ser du maximalt antal bankdagar för likvid samt har möjlighet att lägga en begäran av utbetalning.
Handelsdatum är det datum som handeln genomförs, med andra ord den dag man får, eller tar bort, exponering mot fonden. För Brummer & Partners fonder är detta den sista bankdagen i varje månad. Undantaget är BMS UCITS, som handlas dagligen.
Likviddatum är det senaste datum då likviden blir tillgänglig efter en försäljning.
Orderdatum är brytdatum för handel, med andra ord den sista dagen i månaden att lägga order för att vara med i handeln den aktuella månaden.
Brummer Multi Strategy (BMS) allokerar till olika investeringsstrategier som förvaltas som mandat eller som enskilda hedgefonder. De fonder som BMS investerar i måste prissättas innan prissättningen av BMS kan genomföras. Vi tar även höjd för utländska helgdagar då fonderna är lokaliserade i olika länder. Det tar maximalt 15 bankdagar att prissätta BMS men under normala förutsättningar tar det cirka 10-12 bankdagar. Likviden släpps alltid så fort som möjligt när värderingen är klar.
Innan fonden syns som ett innehav på ditt konto måste den prissättas efter handelstillfället. Det tar maximalt 15 bankdagar att prissätta Brummer Multi-Strategy (BMS) men under normala förutsättningar tar det 10-12 bankdagar.
BMS allokerar till olika investeringsstrategier som förvaltas som mandat eller som enskilda hedgefonder. De fonder som BMS investerar i måste prissättas innan prissättningen av BMS kan genomföras. Man behöver även ta höjd för utländska helgdagar då många fonder inte är lokaliserade i Sverige.
Innehavet syns så snart bekräftelse på din order inkommit från fondbolaget. Observera att handel i UCITS-fonder kan ta upp till 3 dagar innan handeln avslutas.
Konton och avtal
För att öppna ett konto för minderårig behöver ett kontoavtal fyllas i. Detta ska signeras av samtliga vårdnadshavare och kompletteras med vidimerade ID-kopior på dessa.
Eftersom ansökan avser minderårig så behöver du komplettera med personbevis, för den som ansökan avser, där vårdnadshavare framgår samt om gemensam eller ensam vårdnad föreligger. Personbevis beställs på Skatteverkets hemsida. Om annan än vårdnadshavare är förmyndare, vänligen bifoga handling som styrker detta.
Idag är det inte möjligt att ansöka om konto för minderårig via hemsidan. Maila oss på info@brummer.se så skickar vi ansökningshandlingar till dig.
Använd blanketten ”Återköp av kapitalförsäkring” för att återköpa en kapitalförsäkring. Du hittar blanketten här hos SPP. Du kan välja mellan att posta blanketten direkt till SPP (SPP Pension & Försäkring AB, SE-105 39 Stockholm), eller via e-post (skanna in och mejla till info@brummer.se).
Observera att om du har månadshandlade fonder som innehav måste blanketten vara SPP tillhanda senast 7 bankdagar före sista inlösendatum. För dagligt handlade fonder gäller också 7 bankdagars handläggningstid.
Efter handelstillfället görs en värdering av fondandelarna. Tiden för värdering är beroende på fond och tar mellan 5 och 15 bankdagar efter handelstillfället. Därefter betalas försäljningslikviden till ditt angivna konto vilket kan ta ytterligare några bankdagar med anledning av att utbetalningen går via bankgirocentralen.
Nej, för tillfället erbjuder vi inte samägda depåer eller investeringssparkonton.
Om du flyttar utomlands kommer din depå/ditt investeringssparkonto att spärras för nya köp. Du har fortfarande möjlighet att sälja av ditt innehav under din utlandsvistelse.
Meddela oss när du flyttar tillbaka till Sverige så häver vi köpspärren på ditt konto.
Om du bor utomlands är det tyvärr inte möjligt att öppna en depå/ett investeringssparkonto hos oss.
Ett värdebesked skickas ut till dödsboets adress vid bortgång. Kontakta info@brummer.se för att skifta eller sälja av innehavet. I kontakt med oss behöver vi en stämplad bouppteckning från Skatteverket, vidimerade ID-handlingar för dödsbodelägare samt eventuellt testamente och fullmakter.
Inloggning och teknik
Du kan beställa ett nytt lösenord här. Du kan även kontakta oss på 08-566 214 80 eller maila till info@brummer.se så hjälper vi dig.
Om ditt användarnamn är ditt personnummer så kan du alltid logga in med BankID.
När du loggar in med användarnamn och lösenord så är användarnamn antingen personnummer eller organisationsnummer.
För användarnamn personnummer, var noga med att skriva personnumret med 12 siffror.
För användarnamn organisationsnummer, ska det vara 10 siffror, inget bindestreck.
Lösenordet är så kallat skriftlägeskänsligt. Var noga med att skriva stora och små bokstäver där det ska vara det. Kontrollera även så att du inte har Caps Lock påslaget på tangentbordet.
Du kan även kontakta Kundservice på 08-566 214 80 eller maila till info@brummer.se så hjälper vi dig.
Vid problem med inloggning med BankID ska du normalt vända dig till den bank som utfärdat ditt BankID. Du kan även besöka BankIDs hemsida där du både kan testa ditt BankID och få svar på eventuella problem.
Om innehavet finns på en ISK eller depå så loggar man in med barnets personnummer och ett lösenord som skickades ut i samband med kontoöppningen. Om du behöver återställa ditt lösenord kan du göra det här.
Du kan också välja att koppla på ditt BankID för att enklare kunna följa innehavet. Kontakta oss så hjälper vi dig med det.
Som företag kan ni upprätta en fullmakt för en person som kan logga in på företagskontot med hjälp av sitt BankID. Kontakta oss på info@brummer.se så hjälper vi er med det.
Kontakta oss
Har du frågor?
Välkommen att kontakta en av våra specialister.
08 – 566 214 80 info@brummer.se